The Blue Factor
Sluiten

Last van wanbetalers? Zo ga je ermee om

Last van wanbetalers? Vrijwel ieder bedrijf krijgt er vroeg of laat mee te maken. Een klant of opdrachtgever betaalt een of meer facturen niet. Dat is frustrerend. Soms gaat het om een nieuwe debiteur of een relatief klein factuurbedrag. Maar het kan ook voorkomen dat een klant waar je al jaren een goede relatie mee hebt of iemand die voor heel veel geld producten of diensten van jou heeft afgenomen te laat of (structureel) niet betaalt. In alle gevallen geldt: geen enkele ondernemer zit op wanbetaling te wachten.

De risico’s van wanbetaling

Het kost jou veel tijd en energie om toch jouw facturen betaald te krijgen. Je belt eens om te horen wanneer je de betaling kunt verwachten en moet aanmaningen versturen. Die kostbare tijd besteed je liever aan dingen binnen jouw onderneming die winstgevender zijn. En in het ergste geval kun je fluiten naar je geld en brengen niet-betalende debiteuren jou in de financiële problemen. Hoe voorkom je dat jouw debiteuren wanbetalers worden? Wij geven je tips én leggen uit wat je doet als je toch met wanbetaling te maken krijgt.

Wat is wanbetaling?

Een wanbetaler is een slechte betaler. Nu kun je slechte betalers ook nog onderverdelen in late betalers en niet-betalers. En een wanbetaler kan verschillende redenen hebben voor te laat of niet-betalen. Vergeten, te weinig geld of helemaal geen geld. Soms blijft het bij een vergeten factuur die na een herinnering toch betaald wordt, maar er zijn ook debiteuren die structureel wachten tot na de afgesproken betalingstermijn. Hoe dan ook: in alle gevallen betekent het dat jij als leverancier de dupe bent wanneer iemand te laat of niet betaalt. Dit noemen we ook wel het debiteurenrisico van een bedrijf. Jij hebt echter zelf ook financiële verplichtingen die je moet nakomen en je hebt simpelweg geld nodig om jouw bedrijf draaiende te houden. Gelukkig kun je als ondernemer zelf ook al een aantal dingen doen om de kans op wanbetaling zo klein mogelijk te maken.

Hoe voorkom je wanbetalign? volg het stappenplan!

Alle activiteiten waarmee je ervoor zorgt dat klanten of opdrachtgevers hun openstaande facturen aan jou betalen, noemen we debiteurenbeheer. Dat begint niet pas bij nabellen als een factuur te laat betaald is, maar dat begint al bij het eerste contact met een potentiële nieuwe klant. Goed debiteurenbeheer betekent dat je het risico op wanbetaling verkleint. Welke stappen kun jij als ondernemer nemen om ervoor te zorgen dat je jouw facturen snel betaald krijgt?

  • Weet met wie je zaken doet. Is die nieuwe klant een betrouwbare partij? Je komt erachter wanneer je een kredietwaardigheidscheck doet of laat doen. Als je jezelf vooraf in de kredietwaardigheid van jouw klanten verdiept, voorkom je problemen. Je kunt bijvoorbeeld nog besluiten om een deal helemaal te cancelen of aparte voorwaarden op te stellen.
  • In jouw algemene voorwaarden leg je jouw betalingstermijn vast en uiteraard verwijs je een klant bij een nieuwe opdracht altijd naar de voorwaarden. Bij twijfel kun je voor bepaalde klanten ook een kortere betalingstermijn instellen.
  • Verstuur facturen snel en houd zelf de betalingstermijn goed in de gaten. Wacht ook geen weken met een betalingsherinnering maar bel direct of stuur een herinnering per mail. Jij hebt al aan jouw verplichtingen voldaan. Je leverde een product of dienst en nu is het aan de klant. Er is geen enkele goede reden waarom die jou laat wachten op je geld.
  • Zorg ervoor dat jouw facturen aan de wettelijke factuurvereisten Ook is een goede factuur duidelijk en overzichtelijk en ziet de ontvanger in een oogopslag wat, hoe en wanneer hij moet betalen.
  • Maak wekelijks tijd voor je debiteurenadministratie. Zo weet je wat er nog binnen moet komen en je kunt direct actie ondernemen als een klant nog niet betaald heeft.
  • Staat er na een telefoontje, berichtje of eerste officiële betalingsherinnering nog geen geld op jouw rekening? Balen, maar laat het er niet bij zitten. Verstuur een schriftelijke aanmaning waarin je – nog steeds vriendelijk – verzoekt om betaling. Vermeld ook wat de gevolgen zijn van niet-betalen. Het houdt natuurlijk een keer op en in de meeste gevallen schakel je dan een incassobureau of deurwaarder in.
  • Draag je vordering over als al jouw inspanningen tot niets geleid hebben. Een incassobureau kan je helpen om toch je factuur betaald te krijgen. Natuurlijk ben je dit niet verplicht. Gaat het om een relatief klein bedrag of weet je bijvoorbeeld dat de klant failliet is, dan kun je er ook voor kiezen om het erbij te laten zitten en er geen tijd en energie meer aan te besteden.
  • Over oninbare facturen hoef je geen btw te betalen. Als je al btw betaald hebt over een oninbare factuur, dan kun je die btw achteraf terugvragen bij de Belastingdienst.
  • Wil je er zeker van zijn dat jouw debiteurenrisico gedekt is, overweeg dan een kredietverzekering. Dit geeft je in elk geval de zekerheid dat je het geld altijd krijgt.

Nooit meer last van wanbetalers met factoring

Nooit meer? Nee, echt nooit meer. Als je kiest voor factoring of debiteurenfinanciering dan verkoop je jouw factuur tegen een vergoeding aan de factoringmaatschappij. Die betaalt het factuurbedrag altijd binnen de afgesproken termijn aan jou uit. Vaak al binnen een dag. Direct geld op je rekening, dat is al het eerste grote voordeel van factoring! Geld op de bank is goed voor de liquiditeit van jouw onderneming en zorgt ervoor dat jij aan jouw verplichtingen kunt voldoen en ruimte hebt voor investeringen. Zo groei je met je eigen geld in plaats van dat je afhankelijk bent van anderen.

Nog meer voordelen van factoring

Trekt direct beschikbare cash jouw nog niet meteen over de streep? Denk dan eens aan alle tijd en ergernis die je kwijt bent aan het innen van je openstaande facturen. Nabellen, mailtjes sturen, excuses aanhoren. Daar ben je in een klap vanaf als je kiest voor factoring. De werkzaamheden rond debiteurenbeheer hoef je namelijk niet meer zelf te doen. Dat begint al bij de kredietwaardigheidscheck van jouw klant, die voeren wij voor je uit wanneer wij het debiteurenrisico overnemen. Een kredietverzekering heb je dan ook niet meer nodig, want die is al bij de prijs van factoring inbegrepen. Wil je factoring alleen voor bepaalde klanten en/of facturen? Of wil je het tijdelijk omdat je bijvoorbeeld een groot project moet factureren? Ook dat kan. Je zit bij ons niet aan een contract of minimumbedrag vast. Dat maakt dat je factoring superflexibel kunt inzetten.

Wil jij ook zorgelozer ondernemen? Bel ons dan op 010 – 23 55 108 of stuur een mail naar info@thebluefactor.nl. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek vertellen we je graag alles over factoring en de voordelen ervan.