Factuur niet betaald? Geen openstaande factuur meer met factoring
Na de afronding van een succesvol project stuur je vol goede moed de factuur eruit. Zo, denk je, de samenwerking ging zo goed dat het factuurbedrag vast snel wordt betaald. Maar helaas: de realiteit blijkt vaak anders. Veel zakelijke partijen houden zich wel héél precies aan de gestelde betaaltermijn – of overschrijden die zonder blikken of blozen. En zo zijn er opeens twee maanden verstreken en staat de factuur nog steeds open. Herkenbaar?
Openstaande facturen: een bron van stress
Als ondernemer staan openstaande facturen waarschijnlijk bovenaan je lijstje ‘grootste ergernissen’. Niet alleen is het frustrerend als je opdrachtgevers geen haast lijken te hebben met jou betalen, maar het kan je financieel ook in de knel brengen. Een optimale liquiditeit en voorspelbare cashflow zijn immers randvoorwaarden voor een gezond bedrijf dat wil kunnen groeien.
Maar als je er niet op regelmatige basis geld op je rekening verschijnt, loop je tegen de grenzen van je groei aan. Of erger nog: je onderneming redt het niet, omdat je op een gegeven moment niet meer de noodzakelijke financiële middelen tot je beschikking hebt. Openstaande facturen kunnen dus verstrekkende gevolgen hebben als je er niet bovenop zit.
Als het om factureren gaat, is er maar één goede aanpak: voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het belangrijk om aan proactief debiteurenbeheer te doen. Check bijvoorbeeld van tevoren de kredietwaardigheid van een potentiële nieuwe opdrachtgever. Zo voorkom je dat je met notoire wanbetalers in zee gaat. En neem elke week de tijd om je openstaande facturen na te lopen, zodat je direct kunt ingrijpen als een betalingstermijn overschreden dreigt te worden. Lees meer tips op onze pagina over debiteurenbeheer uitbesteden.
Wat te doen als je factuur niet betaald wordt?
Soms hebben opdrachtgevers geen boodschap aan jouw daadkrachtige debiteurenbeheer en betalen ze alsnog niet snel of überhaupt niet op tijd. Een factuur die laat voldaan wordt, is ergerniswekkend, maar een factuur die té laat betaald wordt, zorgt er waarschijnlijk voor dat er stoom uit je oren komt. Wat moet je doen als een openstaande factuur niet betaald wordt?
Het is dan belangrijk om er direct bovenop te zitten. Misschien denk je op het moment dat de betaaltermijn verstrijkt: ik geef de klant nog één weekje om uit zichzelf de openstaande factuur te voldoen. Ons advies: niet doen! Je klant heeft al ruim voldoende tijd genomen. Als jij dat ook doet, verzandt je in een ontzettend trage communicatie. Het is beter om een streng regime en een strak ‘niet-betaald-schema’ te volgen.
Houd bijvoorbeeld dit tijdschema aan:
- Eén dag na het verlopen van de betaaltermijn: herinner de klant er vriendelijk aan dat er nog een openstaande factuur bij hem ligt;
- Eén week later: herinner de klant hier nogmaals aan met een telefoontje en een e-mail in klare taal;
- Nog een week later: stuur een formele aanmaning met een laatste betaaltermijn;
- Na het verlopen van de laatste betaaltermijn: schakel een incassobureau in en breng je klant hiervan op de hoogte.
Voor een uitgebreid stappenplan lees je deze blog: De klant betaalt niet – wat nu?
Nooit meer slapeloze nachten door openstaande facturen
Ondernemerschap brengt nu eenmaal debiteurenrisico met zich mee. Je kunt immers nooit 100 procent zeker weten dat het geld dat jij eerlijk hebt verdiend, betaald wordt door de klant. Om legio redenen kan betaling uitblijven: van faillissement tot onwil, het komt ongetwijfeld een keer voor dat de betaling om welke reden dan ook zó lang wordt uitgesteld dat je er grijze haren van krijgt.
Openstaande facturen leveren stress op, maar ze kunnen je onderneming ook beperken in de groei. Trage betalingen zorgen er namelijk voor dat je nooit de financiële ruimte hebt om te investeren in je bedrijf. Ben je genoeg leuke, maar traag betalende klanten van dienst? Dan loop je vanzelf tegen een muur aan, ondanks dat je klanten je bevallen.
Wil je je geen zorgen meer hoeven maken om openstaande facturen? Wil je een optimale cashflow hebben, zodat je kunt blijven groeien? En wil je je bezighouden met je eigen passie, in plaats van met voortslepend debiteurenbeheer? Dan hebben wij de oplossing voor je: factoring.
Wat is factoring en hoe werkt het?
Factoring wordt ook wel debiteurenfinanciering genoemd. Het idee is heel simpel: je kiest er bij factoring voor om je facturen te verkopen aan een factoringmaatschappij, die jou direct uitbetaalt en vervolgens zelf op betaling van de klant wacht. Het debiteurenbeheer én het debiteurenrisico wordt van je overgenomen. Met andere woorden: je besteedt je openstaande facturen uit.
De voordelen van factoring? Die zijn er genoeg. Jij hoeft je hoofd bijvoorbeeld niet meer te breken over laatbetalers of wanbetalers (dat slaapt een stuk fijner, toch?). Bovendien is de geldstroom een stuk voorspelbaarder, want je weet altijd wanneer je betaald wordt. Namelijk binnen 24 uur, als je voor The Blue Factor kiest. Zo heb je altijd voldoende liquide middelen tot je beschikking voor investeringen en andere uitgaven.
Factoring bij The Blue Factor werkt heel eenvoudig:
- Je bespreekt in een persoonlijk gesprek met onze experts wat je van ons verwacht en wat wij van jou verwachten. Lever je B2B en slagen je opdrachtgevers voor de kredietcheck? Dan kunnen wij je helpen.
- Jij stuurt zelf je facturen op zoals je gewend bent, maar je zet The Blue Factor in de CC en vermeldt ons rekeningnummer op de factuur. Ook laat je weten aan de klant dat je met ons samenwerkt.
- Wij storten binnen 24 uur 100% van het factuurbedrag op jouw rekening. Jij blij! En wij wachten vervolgens op de betaling vanuit de klant.
Wil je niet al je openstaande facturen laten voldoen door middel van factoring? Geen probleem natuurlijk! En als je geen facturen verstuurt, betaal je ook geen kosten voor factoring. Dat noemen wij flexibele financiering. Precies zoals het hoort.
Kijk voor meer informatie over factoring voor ZZP en MKB eens op onze pagina’s ‘factoring voor ZPP‘ en ‘factoring voor MKB‘
Over The Blue Factor
Wij zijn The Blue Factor, een factoringmaatschappij die al vele ondernemers ontzorgd over hun openstaande facturen. Voor ál onze klanten voeren wij namelijk ook het debiteurenbeheer uit.
Van welke voordelen geniet je bij The Blue Factor?
- 100% uitbetaling
- Binnen 24 uur het bedrag op je rekening
- Voor 11:00 uur gefactureerd? Vandaag op je rekening
- Altijd een kredietcheck van (potentiële) opdrachtgevers
- Geen kosten als je geen facturen verstuurt
- Starten en stoppen wanneer jij wilt
- Zelf kiezen voor welke facturen of klanten je ons inschakelt
- Professioneel debiteurenbeheer
Nooit meer wakker liggen van openstaande facturen? Dan zit je bij The Blue Factor goed! Twijfel niet om eens contact met ons op te nemen, want we spreken graag in een vrijblijvend kennismakingsgesprek met je door wat we voor jou kunnen doen. Horen we snel van je?