Betalingstermijn verkorten: wat is hiervan de impact?
De Nederlandse economie verkeert in zwaar weer. De kans is vrij groot dat het water je aan de lippen komt en misschien overweeg je je betalingstermijn in te korten. In deze blog kijken we naar de impact daarvan, voor jou en voor je klant, en geven we tips hoe het ook anders kan. Laten we allereerst kijken hoe het nou precies zit.
Wettelijke betalingstermijnen
Wanneer er geen betalingstermijn is vermeld op de factuur geldt er een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Op het moment dat er een overeenkomst wordt gesloten mag er een wettelijke betalingstermijn van 60 dagen afgesproken worden. Als beide partijen kunnen aantonen dat een langere betalingstermijn niet nadelig is, kan er een langere termijn worden afgesproken.
Hoe beperk ik het risico op wanbetalers
Het kan (iedereen) helaas overkomen dat je te maken krijgt met een wanbetaler. Om dit te vermijden bespreken we hieronder enkele tips zodat dit jou als ondernemer niet, of niet zomaar overkomt. Allereerst kun je de financiële situatie van jouw debiteur in de gaten houden. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een kredietcheck. Voorkomen is immers beter dan genezen. Daarnaast kan het hanteren van korte betalingstermijnen helpen bij het beperken van risico’s. Het is mogelijk om een betalingstermijn van 7 dagen of 14 dagen te hanteren, mits deze duidelijk gecommuniceerd is met jouw opdrachtgever. Wanneer een betaling uitblijft na 20 dagen bijvoorbeeld, kun je hier al op inspelen met het werk wat nog moet worden uitgevoerd. Wanneer je een betalingstermijn van 60 dagen afspreekt, kom je hier pas na 70 dagen achter en is wellicht het werk al afgerond. Zorg daarnaast voor een duidelijke factuur. Dit houdt in dat er een duidelijke omschrijving van de geleverde dienst of product in vermeld staat. Ook moet de betalingstermijn duidelijk zijn. Dit voorkomt dat je factuur na vervaldatum nog wordt afgekeurd. Je kan dan gevraagd worden om een nieuwe factuur te sturen en, je raadt het al: of je weer 60 dagen kunt wachten.
Zorgelijk
De economische wind is zeker nog niet gaan liggen, maar als we naar de cijfers van het CBS kijken, zien we wel dat het aantal faillissementen langzaam afneemt. Dat zegt echter niets over jouw persoonlijke situatie. Misschien staar jij wel elke avond zorgelijk naar je omzetcijfers en vraag je je af welke maatregelen je nog meer kunt nemen. Je betalingstermijn inkorten, is er een van. Maar is dat slim? De pros en de cons op een rijtje.
Betere cashpositie
Ten eerste zorgt een kortere betalingstermijn dat je voor jezelf een betere cashpositie creëert. En voor een ondernemer geldt: cash is king. Als geld sneller beschikbaar komt, kun je het ook sneller uitgeven. Zolang je geld nog in handen is van je opdrachtgever, kun jij er niets mee. Zo simpel is het. Als je je betalingstermijn inkort – bijvoorbeeld van een maand naar een week of van 60 dagen naar 30 dagen – krijg jij meer financiële ademruimte. Zeker in een periode als deze is een gezonde liquiditeit heel belangrijk om te kunnen overleven.
Hoger rendement
Wat levert het inkorten van je betalingstermijn je eigenlijk concreet op? Daar is een simpele formule voor. Als je je omzet, inclusief btw, deelt door 365 dagen, heb je je omzet per dag. Als je dat vermenigvuldigt met het aantal dagen dat je facturen sneller betaald worden, weet je wat het werkkapitaal is dat daardoor sneller vrijkomt. Dus stel, je hebt een miljoen omzet, inclusief btw. Als je dat deelt door 365 kom je op een gemiddelde dagelijkse omzet van 2.400 euro. Dat houdt in dat als je je betalingstermijn met tien dagen inkort, je 27.400 euro sneller tot je beschikking hebt. Dat is een mooie bijdrage aan het rendement van je onderneming. Gaat het duizelen? Geef ons een belletje, dan leggen we het uit!
Impact voor klanten
Dat is natuurlijk prachtig voor jou. Maar wat is de impact op je klanten? Zij verkeren immers in dezelfde economische storm. Als ze jou sneller – moeten – betalen, drukt dat aan hun kant de liquiditeit. Geld dat ze jou nog niet hoeven te betalen, kunnen zij besteden aan iets anders. Kortom, wat positief is voor jou, is een stuk minder positief voor je klanten. En nu?
Andere manieren
Gelukkig zijn er ook andere manieren om sneller over je geld te beschikken. Je kunt natuurlijk om te beginnen je facturen direct sturen nadat je je product of dienst hebt geleverd in plaats van wachten tot het einde van de maand. Dan gaat je betalingstermijn ook eerder lopen en staat het geld eerder op je rekening, zonder dat je iets aan je betalingstermijn hebt gedaan. Als het om een project gaat, kun je ook deelfacturen sturen of zelfs vooraf om een aanbetaling vragen, in plaats de hele som achteraf te factureren. En tenslotte kun je ook afspreken dat je klant een betaalkorting krijgt als hij of zij jouw facturen sneller betaalt. Iedereen blij.
Meer weten?
Een dilemma, dat snappen wij. Wil je toch snel je geld, zonder daarvoor je klant lastig moet vallen of onder druk te moeten zetten? Overweeg dan eens factoring. Je brengt je factuur of facturen bij ons onder, wij betalen jouw factuur binnen 24 uur uit en vervolgens maken wij ons druk om het innen van de factuur bij de debiteur en om het verdere debiteurenbeheer. Met het geld dat op die manier vrijkomt, kun jij je bedrijf laten groeien. Factureren blijf je gewoon zelf doen, in eigen huisstijl en vanaf je eigen e-mailadres. Wij hoeven alleen een kopie van je factuur te ontvangen, oftewel: zet ons in (b)cc. Je bent volledig vrij of je al je facturen door ons laat voorfinancieren of dat je maar een gedeelte van je facturen via de factoring laat verlopen. O ja, je factuur is ook nog eens verzekerd tegen wanbetaling en faillissement van je opdrachtgever. Zo doe je zaken zonder risico’s en ben je altijd op de hoogte van de kredietwaardigheid van je opdrachtgevers. Ook je potentiële opdrachtgevers checken we gratis voor je. Nieuwsgierig wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe The Blue Factor je zorgen uit handen kan nemen? Hier lees je er alles over en kun je, als je dat wilt, direct aansluiten.