The Blue Factor
Sluiten

Wat is een vordering?

Wanneer je een vordering hebt op iemand, dan eis je iets op of je maakt ergens aanspraak op. In de financiële wereld betekent een vordering dat een schuldeiser aan de schuldenaar kenbaar maakt dat die iets moet doen. In de meeste gevallen gaat het er dan om dat de schuldeiser geld wil ontvangen. Simpel gezegd: als je als ondernemer een dienst of product levert aan een klant en je stuurt daarvoor een factuur die je betaald wilt hebben, dan is jouw onbetaalde factuur de vordering. De klant heeft de verplichting om die factuur te betalen. Andersom kan iemand natuurlijk ook een vordering op jou hebben. Als jij iets afneemt, bijvoorbeeld voorraad inkoopt of bedrijfsmiddelen aanschaft moet je die ook betalen en heeft de leverancier een vordering op jou. Een ander woord voor vordering is schuld.

 

Kortlopende en langlopende vorderingen

Van kortlopende vorderingen mag je verwachten dat je ze binnen een jaar betaald krijgt. Op je balans gaat het dan om de post vlottende activa. Voorbeelden van kortlopende vorderingen zijn bijvoorbeeld je debiteuren of btw die je nog van de Belastingdienst terugkrijgt. De kortlopende vorderingen die anderen op jou hebben, vind je op de balans onder de vlottende passiva. Dat omvat alles wat jij binnen een jaar nog aan jouw crediteuren moet betalen. Denk bij langlopende vorderingen of schulden aan een hypotheek, langlopende lening of een leasecontract. Deze posten vind je op de balans onder de vlottende passiva.

 

Hoe zorg je ervoor dat een vordering zo snel mogelijk betaald wordt?

Je kiest een betalingstermijn, bijvoorbeeld 15, 30 of 60 dagen. Hoe korter de betalingstermijn, hoe beter het is voor jouw cashflow. Meestal is de betalingstermijn voor al jouw klanten hetzelfde maar je kunt er afhankelijk van jouw financiële situatie en het betaalgedrag van een klant ook mee spelen. Feit blijft: je moet wachten op je geld tot je debiteur jou betaalt. Je kunt zelf al een aantal dingen doen om ervoor te zorgen dat jouw openstaande vorderingen snel betaald worden. Verstuur je factuur snel na afronding van een opdracht of project en maak het de klant makkelijk. Zorg ervoor dat je facturen duidelijk zijn en denk bijvoorbeeld aan een handige betaallink. Of stuur een betaalverzoek via WhatsApp. Ontvang je jouw geld niet binnen de betalingstermijn? Stuur dan snel een aanmaning of bel en vraag waar de betaling blijft.

 

Bij een vordering zijn de factuurvereisten belangrijk

Een factuur moet volgens de Belastingdienst aan een aantal eisen voldoen: de factuurvereisten bepalen wat er allemaal op een factuur moet staan. En het maakt daarbij niet uit of je jouw facturen op papier of digitaal verstuurt. Als je je aan de factuurvereisten houdt, weet je al zeker dat alle informatie die jouw klant nodig heeft op de factuur staat. Dit is zowel handig voor een vlotte betaling van de klant aan jou, maar de klant kan met een juiste factuur ook de btw-aftrek goed regelen.

 

Openstaande vordering binnen 24 uur betaald met factoring

Er is een manier waarmee je jouw openstaande vorderingen binnen no time omzet in geld. Die manier heet factoring of debiteurenfinanciering. Het werkt heel simpel. Wanneer je klant wordt bij ons, stuur je jouw factuur naar jouw debiteur en naar ons. Wij betalen binnen 24 uur aan jou en nemen de vordering van jou over. Het debiteurenrisico dat een klant te laat of niet betaalt gaat op ons over. Handig als je snel geld nodig hebt en niet wakker wilt liggen van slecht betalende klanten. Wil je weten of factoring ook voor jouw bedrijf werkt? Neem dan snel contact met ons op. We leggen je graag uit hoe jij er met behulp van factoring voor zorgt dat jouw bedrijf financieel gezond blijft.