The Blue Factor
Sluiten

Ben jij ook te goedgelovig? Niet doen!

Veel ondernemers zijn te goedgelovig. Je doet immers al jaren zaken met klant x, de business met klant y loopt lekker, en ach, klant z betaalt weleens wat later, maar dat moet kunnen, toch? Tot klant x, y of z failliet gaat, dan heb je toch echt een probleem. Zaken doen is hartstikke leuk, maar zorg dat je de volgende zaken op orde hebt, dan wordt het nóg leuker.

1. Zorg voor een goede overeenkomst

Alles staat of valt met een goede – en getekende – overeenkomst. Veel partijen maken wel afspraken, maar leggen die niet vast in een overeenkomst. Of ze leggen de afspraken wel vast, maar laten de overeenkomst niet tekenen voor ze zaken gaan doen. De overeenkomst is een document waar je op terug kunt grijpen als er iets aan de hand is. Het is actueler dan ooit. Niemand van ons heeft de coronacrisis aan zien komen. We weten inmiddels allemaal dat je business van het ene op het andere moment kan stil staan of ingrijpend kan veranderen. Dan is het wel prettig als je afspraken vastliggen in een overeenkomst, anders is het wel heel eenvoudig om – eenzijdig – afscheid te nemen van elkaar. Heb je geen getekende overeenkomst, is het jouw verhaal tegen zijn – of haar – verhaal. Zo’n geschil kost tijd, geld en heel veel energie. Energie die je beter in je business kunt stoppen. Zorg gewoon dat er een overeenkomst is, en doe geen zaken voor je het getekend retour hebt. En dat hoeft geen gedrocht van vijftig kantjes te zijn, gewoon een korte, bondige en simpele beschrijving van jullie onderlinge afspraken volstaat.

2. Maak strakke betaalafspraken

Veel ondernemers gaan wel heel soepel om met hun betaaltermijn. Natuurlijk is het lastig om die klant waar veel van je omzet vandaan komt het vuur aan de schenen te leggen. Niet echt een populair onderwerp, snappen we. Maar heb je soms niet de neiging iets te veel begrip te tonen voor de wederpartij? Laat je niet als bank gebruiken, dan hoef je zelf ook geen capriolen uit te halen om aan je geld te komen.

3. Check de kredietwaardigheid van je klanten

Onze ervaring is dat maar weinig ondernemers de kredietwaardigheid van hun nieuwe klanten checken. Als dat niet in orde is, kun je ook niet verwachten dat je op tijd betaald gaat worden. Zorg dat je weet hoe de club waar je zaken mee wil gaan doen, ervoor staat. Misschien hebben ze wel enorme belastingschulden. Voor je het weet zit jij in de penarie. En daar ziet je niet op te wachten, toch? Misschien is het wel slimmer om je debiteurenbeheer uit handen te geven. Veel ondernemers zijn daar nogal huiverig voor. Gaat dat niet ten koste van de relatie die je met je klant hebt? Niet als je het uitbesteedt aan een partij die jouw klanten met respect behandelt. Alsof het hun eigen klanten zijn. Of, zoals wij het noemen, die je klant met een fluwelen handschoen aanpakt.

Nieuwsgierig?

Wij nemen het debiteurenbeheer als onderdeel van de factoring graag van je over. Bovendien weten wij elke ochtend hoe onze bankzaken ervoor staan. Heeft een klant nog niet betaald? Dan gaat er vandaag nog een herinnering uit. Wil je meer weten over wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe The Blue Factor je zorgen uit handen kan nemen? Hier lees je er alles over en kun je, als je dat wilt, direct klant worden.