The Blue Factor
Sluiten

Factoring voor groeiende bedrijven

‘Deze flexibiliteit had ik nog niet eerder meegemaakt’

 Dhonny Wu startte met een bedrijf dat powerbanks verhuurde. Al snel gooide corona roet in het eten, maar Dhonny is niet voor een gat te vangen. Hij maakte van een uitdaging een kans, en The Blue Factor hielp hem daarbij. Dhonny Wu van CSD Technology Services in gesprek met Adriaan Bakker van The Blue Factor.

Razendsnel schakelen
In november 2019 startte Dhonny Wu met CSD Technology Services, verhuurder van powerbanks in Nederland. Die powerbanks moeten op uiteenlopende plekken geleverd en weer opgehaald worden, en ze vragen om onderhoud en reparaties. Daarvoor zijn persoonlijke beschermingsmiddelen nodig, zoals handschoenen, schorten en mondkapjes. Toen de coronacrisis zorgde voor een grote dip in de powerbankmarkt, schakelde Dhonny razendsnel en maakte van de persoonlijke beschermingsmiddelen zijn corebusiness.


Aan de koffietafel
Dhonny:  ‘We hadden één probleem: onze klant gaf aan ons facturen pas na 60 dagen te betalen, terwijl onze leveranciers 30 dagen hanteren. Daar zit een gat tussen van 30 dagen, dat wij niet zelfstandig konden dichten. Dan ga je op zoek naar financieringsmogelijkheden. Voor de bank hadden we nog niet genoeg cijfers, dan krijg je direct
het stempel ‘niet kredietwaardig’. Lenen bij familie en vrienden vonden we niet echt slim. Wat dan? Onze boekhouder attendeerde me op het bestaan van The Blue Factor. Ik heb direct gebeld, en een week later zat ik in Goes aan de koffietafel met Yvonne Goetheer en Adriaan Bakker.

Vertrouwen
Adriaan: ‘Dhonny heeft met ons het verhaal van CSD Technology Services gedeeld. Als we maar snappen hoe de business in elkaar zit, wat een bedrijf verkoopt, hoe de facturatie verloopt, kunnen we negen van de tien keer wel helpen. De business van Dhonny was net iets anders dan we gewend waren, maar als het een goed en helder verhaal is, is dat geen probleem, dan gaan we graag de samenwerking aan. Dhonny had alle cijfers op een rijtje en alles waar we om vroegen kon hij aanleveren. Dat schept vertrouwen. Hij had overal over nagedacht en kwam met een goed onderbouwde begrotingen en prognoses. Dan weet je dat een ondernemer serieus is.’

Zonder gedoe en rompslomp
‘Om bij de bank iets voor elkaar te krijgen, dat duurt zo lang, en dan weet je nog niet of het lukt’, vult Dhonny aan. ‘Hier ga je langs voor een kop koffie en een week later had ik een getekende overeenkomst op zak. Zonder gedoe en rompslomp, maar allemaal heel eenvoudig. Die flexibiliteit had ik nog niet eerder meegemaakt, heel fijn, want dan kun je met een gerust hart gaan leveren, in de wetenschap dat je netjes je leveranciers kunt betalen. Je factuur is verzekerd en The Blue Factor voert op een nette en klantvriendelijke manier het beheer over de openstaande facturen. Dat geeft mij een hoop rust!’

Drive through coronasnelteststraat
‘Ik verwacht wel dat we in de toekomst de powerbankbusiness weer op gaan pakken’, zegt Dhonny. ‘Op korte termijn zit dat er nog even niet in. Maar als je goed om je heen kijkt, zijn er overal kansen. Zo zijn wij een coronasnelteststraat gestart in het Zeeuwse Wemeldinge, in samenwerking met De Baar Touringcars en hotel Smits in het dorp. Het busbedrijf heeft een mooi, groot terrein, maar hun business ligt op dit moment op z’n gat. Ook bij Hotel Smits is de omzet grotendeels weggevallen, en hun personeel – veelal met een zorgachtergrond – zit thuis. Dan is één en één toch echt twee: in no time hebben we een drive through coronasnelteststraat neergezet. We hebben toestemming gekregen van de burgemeester van Kapelle, waar Wemeldinge onder valt, we hebben sneltesten ingekocht, het personeel geschoold, protocollen opgetuigd en we zijn een samenwerking met de GGD aangegaan.’

Daadkracht
‘Dat is ook wat ik zo leuk vind’, zegt Adriaan, ‘aan Dhonny en aan andere ondernemers. Ondernemers zien overal kansen. Geweldig toch: je powerbankbusiness ligt stil door corona en ineens zit je in de schorten en andere beschermingsmiddelen voor ziekenhuizen. Daar heeft hij het al superdruk mee, en dan tuigt hij ook nog zo’n teststraat op in Zeeland. In anderhalve week stond het er! Die daadkracht draagt bij aan het vertrouwen, want dat is ook belangrijk als er eens iets extra’s wordt gevraagd. Enerzijds gaat het bij factoring gewoon om simpel facturen uitbetalen, maar wij snappen ook dat je soms even krap bij kas zit. Als de relatie goed is en we hebben al eerder betalingen ontvangen, zijn we ook niet te beroerd om wat extra te doen, wat niet direct onze corebusiness is. Ook denken we dan graag mee over hoe een probleem op een slimme manier getackeld kan worden. Juist omdat we niet zo groot en log zijn, kun je snel schakelen met je klanten en écht samen op zoek gaan naar de meest verstandige en slimme oplossing. Dat maakt dit werk zo leuk.’