The Blue Factor
Sluiten

Je personeel later betalen? Niet doen!

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dat kan ook gelden voor ondernemers in crisistijden. Of het nu te wijten is aan de uitbraak van het coronavirus of aan andere noodtoestanden, het kan voorkomen dat je je omzet weg ziet vallen en je debiteuren niet betalen terwijl je eigen rekeningen maar binnen blijven komen. Wat dan? Je personeel later betalen is in elk geval geen optie.

Salarisafspraken
In de meeste arbeidsovereenkomsten wordt een salarisbetaling van vier weken of een maand afgesproken. Daar staat lang niet altijd een exacte dag bij genoemd. Als werkgever ben je in ieder geval verplicht om binnen een maand na het einde van een werkperiode het salaris uit te betalen.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
Je zou dus kunnen overwegen om niet op de 23e het salaris van je personeel te betalen, zoals je dat al sinds jaar en dag doet, maar op de 30e of 31e. Je voldoet daarmee nog steeds aan de wet, toch? Geloof me, je hebt op de 24e al ruzie op kantoor en tegen de tijd dat het eind van de maand nadert is er serieuze stront aan de knikker. Je personeel met een kluitje het riet insturen, zal niet werken. Zij hebben immers ook verplichtingen waar ze aan moeten voldoen. Eerlijk vertellen dat je nog zit te wachten op de betaling van die ene grote klant? De kans dat je personeel acuut op zoek gaat naar een andere job, is dan vrij groot. Immers, het vertrouwen van je personeel komt te voet en gaat te paard.

Funest
Kortom, je personeel later betalen is een verboden zone. Het is funest voor je onderneming. Want behalve zoeken naar een andere baan, gaan je medewerkers gegarandeerd ook praten. Met elkaar, met jouw opdrachtgevers en misschien zelfs wel met concurrenten. Voor je het weet is je imago naar de knoppen. Bovendien kan één personeelslid al voor je faillissement zorgen, zodra je salarisbetaling de termijn van een maand passeert. Een klant van ons heeft dat onlangs aan den lijve ondervonden. Hij had zijn personeel een paar dagen te laat betaald. Voor een van de medewerkers niet alleen reden om ontslag in te dienen en op zoek te gaan naar een andere baan, maar blijkbaar ook een reden om naar de rechter te stappen. Met een paar dagen was zijn faillissement een feit.

Doe één ding goed
Betaal je te laat en zeg je niks, dan gaat je personeel zelf op zoek naar redenen. Communiceer je wel, dan zaai je twijfel en doe je het ook niet goed. Je kan maar één ding goed doen, en dat is simpelweg op tijd betalen.

Maar wat dan?
Gelukkig zijn er andere oplossingen. Probeer maximaal gebruik te maken van de regelingen die er zijn. Daarover vertellen we je meer in onze volgende blog. Factoring is een andere mogelijke oplossing. Daarbij draag je je facturen – van een of meerdere debiteuren – over aan de factoringmaatschappij. Het geld staat dan binnen 24 uur op je rekening en de factoringmaatschappij regelt de rest. Zo kun je in elk geval tijdig je mensen betalen.

Meer weten over factoring? Bel of mail ons dan gerust.